Om het gebruik laagdrempelig te houden, organiseren we regelmatig online inlooptrainingssessies via Teams.
In deze sessies gaan we in op thema’s zoals:
- lezen en interpreteren van de spend- en contracten dashboards
- werken met contractinformatie (looptijden, plafonds, gebruik)
- inzetten van rechtmatigheids- en MVOI-overzichten in de praktijk
- tips om dashboards te gebruiken in MT-, audit- of raadsstukken
Deelnemers kunnen live vragen stellen en meekijken met herkenbare praktijkvoorbeelden, zodat de drempel om met de dashboards te werken steeds lager wordt.
Na elke nieuwe aangeleverde dataset (bijvoorbeeld kwartaal- of maanddata) kun je een ad-hoc sessie plannen om de bijgewerkte spend- en contractanalyse te bespreken. In die sessies richten we ons op drie dingen:
- Verbeteren van datakwaliteit: we kijken samen naar vreemde of ontbrekende waarden en spreken af hoe we brondata en coderingen kunnen aanscherpen.
- Completer maken van contractinformatie: we helpen om ontbrekende contracten of gegevens (looptijd, bedrag, leverancier) te signaleren en te vullen, zodat rechtmatigheid en sturing robuuster worden.
- Beter gebruik van dashboards én invloed op de roadmap: we bespreken hoe teams de dashboards in hun werk gebruiken, welke wensen er leven voor extra views of functionaliteit en nemen die mee als input voor de doorontwikkeling van het platform.
Zo worden de sessies niet alleen een terugblik op de cijfers, maar vooral een moment om data, processen en tooling elke periode een stap beter te maken.