Datagedreven en actiegericht

Online dashboards

De inzichten uit een spendanalyse zijn verhelderd en interessant. Maar pas als ze in actiegerichte inkoopdashboards voor iedereen zichtbaar worden, dan komt een spendanalyse goed tot zijn recht en kan er gestart worden met datagedreven inkopen met impact.

Effectiever inkopen

Vooroplopen met onze inkoopdashboards

We koppelen spend- en contractgegevens. Daarna voegen we prestatiedrijvers toe op duurzaamheid, sociaal, lokaal en rechtmatigheid. Zo kunnen ‘droge feiten’ worden omgezet in aanbevelingen voor inkoop, zonder dat daar een externe adviseur bij nodig is.

Uiteindelijk wil je niet alleen het WIE, WAT en WAAR van de inkoop weten, maar welke inkoopacties uitgezet moeten worden om effectiever in te kopen. Daarom verbeteren we onze inkoopdashboards continu met de feedback van onze klanten. Zo lopen onze gebruikers altijd voorop met de laatste inzichten op het gebied van datagedreven inkopen.

Een greep uit onderwerpen in onze dashboards:

  • Paretoanalyse of ABC-analyse: gecontracteerde en niet-gecontracteerde spend per ABC leverancier (en elke andere dwarsdoorsnede)
  • Top 10 en Top 25 spenduitgaven: alle gecontracteerde en niet-gecontracteerde spend voor elk mogelijke dwarsdoorsnede
  • Kraljic-Matrix: voor risico management
  • MVOI-Matrix: datagedreven maatschappelijk verantwoord ondernemen en inkopen (met de spendanalyse, speciaal voor gemeenten)
  • Rechtmatrix: inzicht in potentiële issues voor verantwoording van rechtmatigheid
  • Doelmatrix: inzicht in de doelmatigheid van de inkoopuitgaven
  • Contractkalender: verloop van de contracten en planning van de verlengingen/nieuwe aanbestedingen
  • Contractuitnutting: reeds uitgegeven spend op bestaande contracten en signaleringen bij verwachte overschrijdingen.
Meer inzicht

Overzichtelijke samenvattingen

Je hoeft geen dataspecialist te zijn om te profiteren van de inzichten uit onze inkoopdashboards.

Onze dashboards zijn namelijk gemaakt om het bestuur te tonen hoe de spend wordt uitgegeven en hoe de organisatie vordert op de doelen die zijn uitgestippeld.

Hierbij wordt tevens bewaakt dat aan de eisen van de rechtmatigheid voldaan blijft worden.

We hebben de dashboards zo gemaakt dat de visualisaties en inzichten eenvoudig zijn aan te passen aan de eigen terminologie en huisstijl.

Zo kan je de overzichtelijke visualizaties en tabellen makkelijk een-op-een gebruiken in de interne of externe communicatie (memo’s, teamvergaderingen, jaarverslagen).

Maak eenvoudig top 10-lijsten op spend per leverancier, inkooppakket, afdeling of zelfs rechtmatigheidsklasse. Een voorbeeld is de rechtmatigheidsverantwoording bij gemeenten.

Het bladeren door de dashboards gaat intuïtief, zodat het niet nodig is om je eerst te verdiepen in de datastructuren.

Maar het kan wel. Dataexperts kunnen helemaal losgaan op analysemogelijkheden. Zoals dwarsdoorsneden maken, filters instellen en inzoomen tot op de factuur- of orderregel.

Het mooie van de dashboards is dat (externe) inkoopadviseurs meteen alle data voorhanden hebben om hun adviezen mee te staven. De spendanalyse en de data presentaties zijn al aanwezig. Hierdoor hoeft daar geen tijd en moeite meer worden ingestopt, het is compleet klaar voor gebruik.

In een paar klikken zie je inkoopacties waarmee je grote verbeteringen aanbrengt op organisatiedoelen

Beter resultaat

Actiegerichte inkoopadviezen

Purfaction biedt inkoopdashboards die gebaseerd zijn op uitgebreide spend en contractanalyses. We werken vooral in vier sectoren. Onze resultaten zijn dus helemaal afgestemd op de behoeften van inkopers en managers in:

  • gemeenten en lokale overheden
  • woningcorporaties
  • zorginstellingen
  • onderwijsorganisaties

We verrijken de spendanalyse en bijbehorende inkoopdashboards op maat voor elke doelgroep, waardoor je direct bruikbare inzichten krijgt om inkoopprocessen te verbeteren. 

Of het nu gaat om specifieke inkoopstructuren zoals PIANOO en AEVES, thema’s zoals rechtmatigheid, MVOI en contractbeheer, of het benchmarken met vergelijkbare organisaties, wij hebben de expertise om je te ondersteunen.

Profiteer van onze kennis en ervaring

Waarom genoegen nemen met zelfgemaakte dashboards als je kan profiteren van onze gespecialiseerde kennis en ervaring? Meld je nu aan voor een persoonlijke demo en ontdek hoe onze inkoopdashboards waardevolle inzichten en controle bieden over inkoopuitgaven en je team helpen doelgericht te werken binnen de grenzen van rechtmatigheid.

Veiligheid

Spend in online inkoopdashboards, hoe veilig is dat?

Nou, best veilig. Vaak zelfs veiliger dan menig eigen bedrijfsnetwerk.

Purfaction maakt spenddata en de spendanalyses beschikbaar in de cloud. De online inkoopdashboards zijn volledig afgeschermd, met de meest recente beveiligingstechnieken.

Veiligheid van vertrouwelijke informatie heeft onze #1 prioriteit.

Een bijkomend voordeel van jullie spend data veilig in onze afgeschermde cloudomgeving is dat je zo voorkomt dat er binnen de organisatie Excel-analyses met vertrouwelijke inkoopgegevens heen en weer worden gezonden.

Dit is hoe Purfaction werkt en onze beveiliging is ingericht:

  • Aanmelden op de dashboards gebeurt met een persoonlijk account, gebruik makend van two-factor-authenticatie.
  • Een gebruiker kan alleen díe gegevens zien waarvoor deze is geautoriseerd. Naar keuze zijn de inkoopgegevens verder af te schermen per organisatorische eenheid en/of functie.
  • Toegang tot de dashboards en het aanleveren van de gegevens verloopt via de modernste ‘end-to-end encryptie’ protocollen.
  • De databases en dashboards draaien op Microsoft Azure infrastructuur, op servers in Noord-Europa, waarbij gebruik gemaakt wordt van de modernste beveiligingstechnieken.
  • Alle gegevens zijn ondergebracht bij een Nederlandse ISO-27001 gecertificeerde Managed Services partij.